Jak przestać odkładać na później i zacząć działać

Każdemu zdarza się ociągać z realizacją powierzonych zadań. Może przejawiać się to postawieniem ich na długie tygodnie na liście rzeczy do zrobienia, przeglądaniem mediów społecznościowych w czasie przeznaczonym na działanie lub nagłą chęcią wysprzątania całego mieszkania, gdy zbliża się czas wykonania obowiązków.

Problem staje się naprawdę poważny, gdy prokrastynacja powstrzymuje Cię od realizowania celu i spełniania życiowych marzeń. Właśnie, czym jest prokrastynacja? Prokrastynacja to odkładnie działań w czasie, świadome wybieranie innych czynności ponad te, które należało wykonać.

Wolisz formę video? Koniecznie oglądnij ten film.

W parze z wymówkami

Odkładanie zadań na później bardzo często idzie w parze z wymówkami. Brakuje mi dobrego aparatu fotograficznego, zacznę gdy moja społeczność na Instagramie będzie liczyć 20 tysięcy osób, poczekam na lepszy moment. Dobry czas na działanie jest teraz. Każdy projekt składa się z dziesiątek składowych — z pewnością część z nich można wykonać, bez posiadania dodatkowych materiałów.

Jak zacząć działać teraz?

Czekanie jest przereklamowane, należy zacząć działać już. Nie zachęcam do podejmowania lekkomyślnych decyzji, ale do rozpoczęcia od dawna planowanych działań już tak.

Reguła 5 sekund

Reguła 5 sekund autorstwa Mel Robbins, jest niezwykle prostym trickiem psychologicznym, pozwalającym na natychmiastowe rozpoczęcie działania. Polega ona na odliczaniu od pięciu w tył, następnie przejściu do działania. Będzie to bardzo ułatwione, ponieważ ludzki mózg po zakończeniu odliczania oczekuje, że coś się wydarzy. Metoda ta jest niezwykle skuteczna. Co więcej, można wykorzystać ją w dowolnej sytuacji życiowej – zarówno przed wykonaniem telefonu, złożeniem CV czy rozpoczęciem projektu.

Tylko spróbuj

Podejście do działania, z myślą o tym, że jest to wyłącznie próba, ściąga presję i przywraca radość z wykonywanej czynności. Przede wszystkim pozwala na próbowanie nowych rzeczy, bez zobowiązywania się.

  • Tylko spróbuję zajęć z ceramikim, najwyżej zrezygnuję z zajęć.
  • Tylko spróbuję ugotować nową potrawę, najwyżej nie wyjdzie.
  • Tylko spróbuję prowadzić kanał na YouTube, w każdej chwili mogę usunąć filmy.
  • Tylko spróbuję ułożyć biznesplan, nikt nie musi go zobaczyć.

5 minut

Ten sposób sprawdzi się świetnie w przypadku zadań, których nie chcesz realizować, jak sprzątanie łazienki czy pisanie pracy lub raportu na mało pasjonujący temat. Jego sposób działania jest prosty – należy nastawić stoper lub minutnik na pięć minut i rozpocząć pracę. Utrzymanie skupienia przez tak krótki okres nie powinno stanowić problemu, a jest spora szansa, że po pięciu minutach będziesz kontynuować rozpoczęte projekty. Nawet jeśli tak się nie stanie, to minimalne postępy zostaną przez Ciebie zrobione.

O czym należy pamiętać

Skuteczne działanie to coś więcej, niż zebranie się do pracy. Oto kilka pozycji, które należy mieć na uwadze w czasie realizacji zadań:

  • wyciszenie rozproszeń — odniesienie telefonu do innego pomieszczenia, wyłączenie TV i przygotowanie stanowiska pracy,
  • wybranie nagrody — czegoś, co motywuje do stawiania kolejnych kroków,
  • praca nad wewnętrznym dialogiem — powinien być on wspierający.

Na koniec

Żadne działanie nie przyniesie efektów, jeśli brakuje Ci celu, do którego dążysz. Pamiętaj, aby planowanie kolejnego projektu rozpocząć od zastanowienia się nad mocnym dlaczego, powodem, który będzie Cię pchał do przodu każdego dnia.

Żaden wiatr nie jest dobry dla okrętu, który nie zna portu swego przeznaczenia.

Więcej informacji na temat skutecznego działania, eliminowania rozproszeń, a także wybierania celu i układaniu planu działania, znajduje się w mojej książce Droga do celu. Szczególnie może Cię zainteresować rozdział Jak zabić argument nie mam czasu i zacząć działać.